پیرامون اقدامات اضافی برای تأثیر بر اوضاع افغانستان
خلیل وداد خلیل وداد

 

پرولترهای همهء کشورها متحد شوید!                                       

 

 

 

 

کمیته مرکزی

حزب کمونیست اتحاد شوروی

 

اشد محرم

پروندهء ویژه 

 

شمارهء 158/6

 

به رفقا، گرباچف، ریژکوف، چبریکوف،شواردنادزه،

یاکوولِف، یازوف، باکلانوف، بیله اوسوف،

کریوچکوف، بیلیاکوف، پاولوف آ.  و فالین.

 

نقل از پروتوکول شماره 158  جلسهء بیروی سیاسی کمیته مرکزی مؤرخ  13 می سال 1989

 

 

پیرامون اقدامات اضافی برای تأثیر بر اوضاع افغانستان

 

1. با پندارهای ارائه شده در یادداشت مؤرخ 12 می 1989 رفقا زایکوف ال. ن.، شواردنادزه ای. آ.، یازوف د.ت. و کریوچکوف و.آ. موافقت میشود. (پیوست است).

2. به وزارت دفاع اتحادشوروی، کمیتهء امنیت دولتی اتحاد شوروی و وزارت خارجهء اتحادشوروی سپارش میشود، به اقدامات مقتضی جهت تطبیق پیشنهادات پیشکش شده در یادداشت دست یازند.

3. کمیسیون دولتی شورای وزیران اتحاد شوروی در امور صنایع نظامی و وزارت دفاع اتحادشوروی یکجا با وزارتخانه ها و موسسات مربوطه  مؤظف میگردند تا بطور عاجل امکانات تحویلدهی اضافی راکتهای ار-17  و بخشهای لازمی آنها را تا 10 و 12 واحد در شبانه روز به افغانستان بررسی نموده و در این راستا به اقدامات لازمی متوسل شوند.

 

منشی کمیته مرکزی 

 

2578                                                                                                               10-ار.ای

ان.ش.

 

مربوط بند 6 پروتوکول شماره 158

اشد محرم

ک. م. ح. ک. ا. ش.

پیرامون اقدامات اضافی برای تأثیر بر اوضاع افغانستان

 

در درازنای تقریباً سه ماه گذشتهء پس از  خروج قطعات شوروی از افغانستان، نیروهای مسلح جمهوری افغانستان توانستند جلو اپوزیسیون را که توسط پاکستان، ایالات متحده  و عربستان سعودی حمایت میشوند، بگیرند. مگر دشمن که درک نموده پلانهایش برای سقوط حکومت نجیب الله میتوانند نقش بر آب شوند، به همه چیز متوسل میشود، تا فشار نظامی اش را تشدید نماید. آنها تلاش اساسی شان را کماکان برای اشغال جلال آباد متمرکز نموده اند تا در آنجا "حکومت مؤقت " خویش را مستقر نموده و پس از آن کابل را از پا درآورند.

 

بنابر آمادگی به حملهء بزرگ جلال آباد با اشتراک بیشتر پاکستانیها منجمله با افراد زیادی از قطعات بحری شان که زیر نام "ملیشه" انجام میشود، وزارت امور خارجه  اتحاد شوروی اعلامیه یی را صادر کرده  و همچنان به اقدامات پیشگیرندهء دیگر منجمله از کانالهای مخفی توسل شده است.

 

با درنظر داشت اوضاع جاری، به یکسلسله اقدامات معقول جهت دوام پشتیبانی از حکومت جمهوری افغانستان و تأثیر ممکن به اپوزیسیون افغانی و پاکستان باید متوسل شد.

 

1. در اوضاع کنونی استفاده مداوم از  سلاحهای دارای آتش نیرومند برضد دشمن و بکارگیری و استعمال اسلحهءمؤثر از اهمیت ویژه برخوردار اند. در این رابطه لازم است، امکانات اضافی برای تحویلدهی اسلحه و مهمات بویژه سلاحهایی مانند راکتهای ار- 17، وسایط مدافعهء هوایی وغیره به جمهوری افغانستان را جستجو کرد.

 

2. موضوع حملات و بمباردمانهای گستردهء هوایی از  قلمرو اتحادشوروی به دقت و بررسی اضافی نیاز دارد.

 

3. ضرور است تا در میدانهای هوایی نزدیک به مرز افغانستان طور نمایشی به جابجایی نیروهای هوایی ما با هدف آنکه چنین امری بدون مخفی گری و پوشش صورت گیرند و آنها از سوی پاکستانیها و اپوزیسیون مشاهد گردند، دست یازید. به پروازهای طیارات جاسوسی شوروی بالای حریم هوایی افغانستان بخصوص در نواحی جلال آباد و خوست در صورت ممکن با ارتفاع خیلی پایین با مرام عکسگیری از تمرکز نیروی دشمن، ادامه داد.

 

4. در رابطه به اندیشهء ارائه شدهء رفیق نجیب الله پیرامون جلب داوطلبان خارجی در امر کمک به حکومت جمهوری افغانستان در دفع تجاوزات خارجی میشود به کار دوستان افغانی با بعضی کشورها بویژه ممالک اسلامی

موافقت کرد.

 

5. پنداشته میشود که کار منظم سیاسی- دیپلماتیک در مورد مسئله افغانستان، بمنظور فشار بالای ایالات متحده، پاکستان، ایران، عربستان سعودی و همچنان استفاده از امکانات هند و جنبش عدم انسلاک ادامه داده شود. از جمله موضوع افغانستان در تماسهای بعدی شوروی- امریکا جای اساسی را خواهد داشت. معقول خواهد بود،

پیشنهاد مبنی بر میانجیگری عربستان سعودی در امر وساطت میان ما و اپوزیسیون افغانی را  بپذیریم. مگر مشی

 

2578

ضد افغانی پاکستان در  رابطه به گسترش مناسبات دوجانبه اش با این کشور را نیز از نظر نباید انداخت.

   

 

 

ای. زایکوف،                     ای. شواردنادزه                          د. یازوف                           و. کریوچکوف

 

12 می 1989

شماره 390/او. اس.

20-د. ام

 

2578


May 21st, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی